!function(f,b,e,v,n,t,s) {if(f.fbq)return;n=f.fbq=function(){n.callMethod? n.callMethod.apply(n,arguments):n.queue.push(arguments)}; if(!f._fbq)f._fbq=n;n.push=n;n.loaded=!0;n.version='2.0'; n.queue=[];t=b.createElement(e);t.async=!0; t.data-privacy-src=v;s=b.getElementsByTagName(e)[0]; s.parentNode.insertBefore(t,s)}(window, document,'script', 'https://connect.facebook.net/en_US/fbevents.js'); fbq('init', '228537580909293'); fbq('track', 'PageView');

SUPERFORM GA MOTIVASJONEN TILBAKE

Etter en skulderskade syntes Hein Østgård det var vanskelig å komme i gang igjen med trening. Men med Superform kom motivasjonen og formen gradvis tilbake. I dag er Hein i bedre form enn noen gang.

Tekst: Evy Sandberg

En skulderskade var årsaken til at Hein Østgård (55 år) meldte seg på kurset Superform på Fønix på Hamar.
– Uten trening i to og et halvt år syntes jeg det var vanskelig å komme i gang igjen, forteller Hein som ble med på det første kurset høsten 2018. Siden har det blitt tre til.

Før skulderskaden hadde Hein trent regelmessig.
– Etter skaden la jeg på meg åtte kilo og følte meg veldig utrent, forteller han.
Superform-kurset er basert på periodeplaner i små grupper med trening to ganger i uka, pluss egentrening.
Hein sin form kom gradvis tilbake, men motivasjonen for egentrening var fortsatt ikke helt på plass. Dermed ble Hein med på totalt fire kurs, derav det siste ble avsluttet denne høsten.

At treningen har foregått i små grupper er noe Hein har syntes vært udelt positivt.
– Det er sosialt, mer gøy og det er spennende å bli kjent med nye personer. Alderspennet har vært fra 30 til 72 år, for dette er et kurs for alle. Og jeg tror treningsinstruktørene har hatt det like artig som oss når de har sett fremgangen. Det gir motivasjon for både dem og oss.
Systematisk trening, riktig teknikk, struktur og pushing har gitt gode resultater.
– Forandringen underveis har vært tydelig, både når det gjelder kondisjon, og ikke minst styrke. Kiloene jeg hadde lagt på meg har blitt borte, og formen er helt klart bedre enn før, sier Hein som har fått tilbake motivasjonen for å trene.
– Planen framover er egentrening med hovedvekt på styrketrening tre ganger i uka. Skulderplagene er så og si borte, jeg har gått ned åtte kilo, bygd muskelmasse og formen har blitt veldig, veldig bra. I sum medfører dette at jeg føler meg mye bedre som menneske, sier Hein.

2020-01-14T21:48:23+01:00