Hva er funksjonell trening?

Funksjonell trening blir ofte omtalt som hensiktsmessig trening, i den forstand at det fokuserer på øvelser som gjør deg sterkere og i bedre stand til å takle hverdagslige gjøremål og aktiviteter. Å fokusere på én muskelgruppe om gangen i ulike styrketreningsapparater er lite funksjonelt; eksempelvis møter de færreste av oss på situasjoner i hverdagen som ligner å sitte i et apparat og trene bryst. Mange ønsker å trene styrke for å få utbytte av det i hverdagen, men manglende kunnskap om funksjonell trening gjør at mange tyr til «typiske» styrkeøvelser i apparater, som igjen gjør at man ikke oppnår det man egentlig er ute etter. Funksjonell trening utfordrer stabilitet og bevegelighet ved å styrke samspillet mellom musklene i kroppen. Dette kan gjøres med bl.a. ball, frivekter, slynger (TRX) og kettlebells. Man utfører ulike øvelser som i mange tilfeller har utgangspunkt i stående posisjon, som gjør deg i bedre stand til å utføre aktiviteter i hverdagen som har et tilsvarende bevegelsesmønster.

Hvorfor trene funksjonelt?

Hensikten med funksjonell trening er ikke først og fremst å få en sterk kropp som ser bra ut, men som fungerer bra og som gjør deg bedre rustet til å takle hverdagslige gjøremål, alt fra å gjøre husarbeid til å skifte hjul på bilen. Derfor er denne formen for trening viktig for både menn og kvinner i alle aldre! Å trene funksjonelt gjør deg også mindre utsatt for skader; en funksjonell kropp er i stor grad en skadefri kropp. Mange har jobber som hovedsakelig består av stillesittende og ensformig arbeid, f.eks. time etter time foran en datamaskin. Funksjonell trening er også med på å redusere belastningslidelser i form av smerter og ubehageligheter bl.a. i rygg, nakke og skuldre i forbindelse med en slik arbeidsform.

 

Funksjonell trening på Fønix

Å trene funksjonelt kan virke utfordrende; det er ikke nødvendigvis gitt hvordan øvelsen skal utføres på samme måte som i et apparat. Har du lite erfaring med denne formen for trening er det viktig ikke å starte med de tyngste vektene, ettersom det ligger mye teknikk i utførelsen av korrekte funksjonelle øvelser. På Fønix finner du veiledere og personlige trenere med god kunnskap om funksjonell trening som ønsker å hjelpe deg i gang. Du finner et eget område i studio beregnet på funksjonell trening der du kan trene på egen hånd eller delta på Fønix Octofit, som er en gruppetime du finner på timeplanen. På denne timen kombineres kondisjonstrening og funksjonell styrketrening, med vekt på styrke i beina og i kjernemuskulaturen, samt stabilitet i rygg og hofter. Dyktige veiledere vil alltid få deg til å yte «det lille ekstra». I tillegg får du god funksjonell treningseffekt av timene KBK 45 (trening med kettlebells), TRX Express 30 (trening med slynger) og CXWORX (trening med strikk og egen kroppsvekt). Mange av de andre saltimene har også fokus på funksjonell styrke, nettopp fordi vi har så god nytte av dette i dagens moderne samfunn.

Fønix Brumunddal

ÅPNINGSTIDER
Mandag 08:30 - 22:00
Tirsdag 06:30 - 22:00
Onsdag 08:30 - 22:00
Torsdag 06:30 - 22:00
Fredag 08:30 - 20:00
Lørdag 09:30 - 17:00
Søndag 14:00 - 20:00


 

BARNEPASS
Formiddag
Mandag, onsdag og fredag
09:45 - 11:15

Ettermiddag
Mandag 16:30 - 19:00
Onsdag 16:30 - 20:00
Torsdag 16:30 - 20:00


 

 

    

 

 

Fønix CC Stadion

ÅPNINGSTIDER

Mandag 06:15 - 22:00
Tirsdag 06:15 - 22:00
Onsdag 06:15 - 22:00
Torsdag 06:15 - 22:00

Fredag 06:15 - 20:00
Lørdag 09:00 - 18:00
Søndag 12:00 - 20:00

 

BARNEPASS

Mandag 09:15 - 11:30 og 16:45 - 20:15
Tirsdag 09:15 - 11:00 og 16:15 - 20:00
Onsdag 09:00 - 11:00 og 17:15 - 19:45
Torsdag 09:45 - 11:30 og 16:45 - 20:15
Fredag 09:15 - 11:30 og 16:45 - 19:15
Lørdag 09:45 - 17:00
Søndag 12:00 - 14:00

    

 


 

© 2013 Fønix Treningssenter. All Rights Reserved.